Blogger Backgrounds
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saturday, 30 June 2012

::""cerita cinta suraiya""::

Bermulanya daripada perasaan benci dan kini bertukar menjadi bibit cinta di antara yaya dan emmet..
mang pada mulanya si dak yaya nie x suka sangat2 kat pakwe dye nie apew xnya time malam kate saya top2 bile on9 facebook kate sayang kat orang lain lak...mang bebulu lah kawan aku nie di buatnye...
tapi tulah orang kate kan benci2 tulah yang kite sayang..macam tulah yang terjadi kat kawan aku yang sorang nie..dulu bukan main benci sekang dan semakin hari semakin sayang ..dah rancang nak kawin dah pun. . .
 . .

dye selalu cakap aku nie kuat berangan..tapi dalam diam2 dye nie pun berangan gak..hahahaahah...
bile dye g taw angan2 dye tu rase nak tergelak pun ade gak . . yelah selama nie asyik kate aku nie kuat berangan je. . . tapi aku xmarah pun. . sebab mang tu pun diri aku bile nak toti je ade2 je yang aku angankan..
tapi buat masa nie ape yang aku angankan tu ade yang dah menjadi kenyataan...heheh <malu>

oke mesti semua nak taw kan ape yang kawan aku yang sorang nie angankan..
macam nie cerinta nya..

dye nak sangat bakal suami dia tu melamar dia kat depan masjid..sebab mendirikan rumah tangga tu kan sepeti membangunkan atau membina sebuah masjid..dan ia merasakan cinta mereka menjadi cinta yang suci dan abadi...dan apabila mereka dah berkahwin lak dye nak suami dia ukir bentuk love atau nama mereka berdua di pokok yang berdekatan dengan pandai..dan apabila pokok  dah mati,ranting2 pokok itu akan dibawa oleh arus ombak yang memukul pantai...Namun,kenagan di antara mereka kekal abadi dan menjadi memori indah buat mereka berdua...seperti manusia akan mati tetapi kenangan dan kisah mereka tetap menjadi kenangan law pun salah sorang di antara mereka akan pergi dulu..

pantai itu kekal dan di pantai itu menjadi saksi kisah cinta antara merea berdua..walaupun nama dan love yang diukur di pokok tadi itu dah mati namun pantai yang menjadi saksi segala kenangan dan cinta mereka berdua...

cheeeeeeee kawan aku nie pandai gak berjiwan aku ngt dye ni main tibai je..rupe nya jiwang gak dalam diam hahaahahahahah . . . . . .tapi sekang nie dye ngah berdebar sebab 4hb.07.2012 nie keluarga si emmet nak datang merisik. . .dan time tu lak kite orang final exam so awak suraiya jangan berangan lak time menjawab solan tu nanti . . .. :)


::suraiya @ kentang kicap:;


oke nie nur suraiya @ nama facebook dye ::kentang kicap:: dye nie mang suka nama pelik2 orang nye pun pelik2 hkhakakahahak. . . . <jangan marah ek cik suraiya>....

dengan nie lah saya selalu dapat nasib malang,sedih,gembira dan sebagainya bersama dia...bila time cuti kekadang saya x balik umah akak saya kat klang..malas kekadang tu,dan bila tak balik budak nie pun x balik gak sebab dye nie duk kat JOHOR mang jauh lah kan...so ape lagi kite orang selalu kate ::ko tengok lubang hidung aku dan aku tengok lubang hidung koe . . .:: so sama2 gelak. . . . hahahaah..
law dulu sem2 kite orang selalu je tinggal berdua sebab kawan2 yang lain tu selalu balik umah masing2 yelah dorang xapew lah umah dekat senang lah balik....bila saya dah tinggal berdua dengan budak nie ape lagi aktiviti kami berdua macam biasalah kekadang tu nyanyi,tapi bila gila dye dah sampai jam2,3 pagi dah ketang..ketong...dapur di buatnya...so faham2lah ape lgi dia masaklah..so saya lak just makan..hehkhekek...
tapi bila dah bosan sgt2 kite orang keluar ..tapi keluar kat tepi tasik jelah...pastu masing2 termenung mengenang nasib kite orang yang di tinggal kan...

tapi x lama lagi kawan saya si suraiya nie dah nak jadi isteri orang dah.  . . .bakal suami dye orang sabah...bakal suami dye tu dekat je ngn kampung saya...dan saya selalu cakap kat dye law koe dah kawin ngn dye boleh r koe lepak2 kat umah saya..hekhek..n nanti bile masak boleh bagi2 kat saya hekhekh..
tapi tulah just cakap je...

oke lah nie je yang dapat saya kongsi kan tentang kawan saya yang sorang nie...

:selamat pagi semua:


::macam nie bile lelaki dah jatuh cinta::????

We all know love
Love at first sight meet the young
And girls may be a coincidence or no link between them

nie baru  introduction yang kawan aku dapat. . . ade org bagi kat kawan aku ayt2 jiwang nie . . ..
tapi baru lak aku taw macam nie ek bila lelaki tu mencintai seorang wanita yang tidak boleh ia miliki. . .
xapew2 yer "nur suraiya".....:)

Around and sing at the meeting, both of them
To the other and starts to leak a beautiful feeling
Their hearts ... and Hwa Feeling love
As we know, love and Vibtsama confluence of view ..And perhaps culminating in this love marriage and the formation of
Happy family
But ...! I will speak about the love of
Type and Hua-term love and I mean that when you love someone but did not see Its direction is in love with sincerity and emotion .. And dreaming
And wishes to see the severity of the love that breaks your heart without warning
Love the remote
The person who did not see your eyes, but He sees your heart and draw him a pretty picture
Is perceived by all human beings imagined like
Owners and not of human beings
Love the remote You love someone and start a nice feeling thinking Hyman
And wait for an appointment call rejoices with the parties
And all this love from a distance without seeing
Each other, but they feel the thrill of love It is the true love of view is
But he does not smile and love the remote.....

Friday, 29 June 2012

::..k!sAh dUa rEmAjA..::

setiap orang pasti tidak lari dari melakukan kesilapan tidak kira dari mana ia datang..x kira kaya atau pun miskin..pasti ada saja kesilapan yang kita lakukan sama ada sedar ataupun tidak..dan kekadang ada jua kesilapan yang datang dari diri sendiri...:(

zaman sekolah menenggah mang seronok..apatah lagi bila time2 tu kita dah mula mengenal erti "cinta"
law pun ada di kalangan orang dewasa kata cinta remaja di sekolah menenggah "cinta monyet" walhal mereka pun pernah merasai zaman cinta monyet di zaman sekolah kan..tapi bukan itu sebenarnya yang ku ingin kongsikan...Bila dah zaman remaja nie banyak je pengaruh yang boleh menyebabkan seseorang remaja itu membuat kesilapan...

Cinta zaman remaja,saya pun pernah merasai cinta di awal persekolahan dulu<remaja>
tapi tu lah bak kata orang law kita setia tapi pasangan kita yang sorang x setia mang xakan kekal lah sesuatu hubungan tu kan... oke bermulanya kisah perkenalan diantara dua insan nie <remaja> dah lama2 kenal2 dan akhirnya hubungan persahabatan bertukar menjadi pasangan kekasih <cinta monyet> dah bila bercinta pasti ingin bersua muka kan...so mereka pun membuat satu perjanjian yang mereka berdua akan bertemu di awal cuti persekolahan pada panggal pertama.so detik yang di nanti pun dah tiba,dua orang remaja ini tadi bertemulah dan berjalan2 bak kata orang dewasa <berdating> hehehe.Tapi tu lah kan mcm saya cakap tadi time2 zaman sekolah nie lah banyak sangat dugaan dan syaitan suka lah mangoda.bila dah jumpa sekali mesti nak jumpa lagi kan . .  so pertemuan demi pertemuan telah di atur so akhirnya dua <remaja> tadi hanyut dengan dunia mereka sendiri,dan bila lelaki tu dah bosan ngn si gadis tadi lelaki tu tinggal kan si gadis dan mencari wanita lain...so si gadis remaja tadi bertekad untuk mengubah dirinya untuk berubah dan lebih berhati2 untuk mencari cinta sejati dan suci..tanpa ada "cinta berdasarkan nafsu".dan sigadis <remaja> tersebut bertekad akan membuktikan pada lelaki yang meninggalkan nya.. yang dia boleh berjaya dan boleh melupakan diri si lelaki.. gadis remaja itu pun berkata" ada hikmah di sebalik apa yang berlaku.."


""ALLAH sengaja pertemukan kita dengan orang yang salah agar kita dapat mempelajari akan kesilapan yang telah kita lakkukan dan apa yang telah berlaku membuatkan gadis tersebut insaf dan lebih berhati2 menncari cinta dan  berjanji pada diri sendiri agar tidak menggulangi kesilapan lalu...""





Thursday, 28 June 2012

::"ArT!s yAng cUtE"::


""cInTa lAurA""







""selena gomez""













""dIaNa aM!R""

""helizah helmi""


""wAwA zAinAL""










::..hAr! kE dUa s!gAd!s bErkAyAk..::

Dah pergi semalam <kemarin>..so tuk hari nie saya dan kawan2 serumah bercadang nk g lagi . . niat di hati dah xnk naik penatlah..so disebab kan kawan saya belanja apa lagi rezaki jangan ditolak bak kata org kn heheh. . . 



Nie mashita , . . mula2 takut nak naik dah lama2 seronok .. 
tapi yang x boleh blah time dorg masuk kat tempat orang main bola..berputar2 je kat kawasan tu
hahahahaha...last2 ade encik  abg nie tolong dye n Ina..
tuk keluar dari tmpat tu . .saya ngn suraiya dok2 gelak2 je lah tengok aksi mereka berdua..



nie housemate saya.. them together in peace,joy and sorrow are also with them
nanti bila semua dah berkerja bila lagi kita dapat bersama,seperti ini...

''kita mesti merindui saat2 ini.."".



Wednesday, 27 June 2012

::"jom berkayak"::

                     







sedang saya dan sahabat saya suraiya duduk di belakang pondok bas..asyik sgt tgok orang main kayak saya pun cakap kt kawan saya,"yaya" jom kita berkayak ..so ape lagi call kawan2 yang lain.. dorg pun just kata oke ape lgi tunggu2 pnya tunggu dorg smpai dan terpaks menuggu lama kit untuk tgok cuaca oke or tak untuk berkayak sbb tadi hari mcm nk hujan..tapi x lah lama sgt..
 oke xmaw banyak cakap lgi.. so sekang lihatlah gambar yang sempat di ambil time g berkayak kat tasik unisel tadi.. hekhek...

 

::..sebelum turun tu kena ambil gambar jap..law pun dalam hati tu berdebar2 nk turun berkayak hakhak..::



 
yahhh!! itu dya...!! menyusun ketinggian ..





oke!! sempat lagi tu bergambar sebelum turun berkayak..hekhek..


itu dya..!! saya dan sahabat saya "suraiya" 




wajah letih selepas berkayak...



aksi kami semua hekhek...lawak but best...


rasa mcm nk g lagi.. alah RM5 je pn untuk 1 jam..
but saya kena berteman kan aWak "..suraiya.." ..




Tuesday, 26 June 2012

::..kIsAh pENgEmIs dEngAn iStEr! cAnt!k..::


Pada suatu hari, ketika sepasang suami isteri duduk makan diruang tamu, datang seorang pengemis berpakaian lusuh , comot dan berbau busuk meminta belas kasihan mereka.

"Tolonglah encik, saya lapar, sejak semalam saya tidak menjamah sesuap nasi." Dengan muka bengis, si suami sambil menjeling isteri yang cantik terus menghalau dan menengking si pengemis itu.

Dalam hatinya berkata "Aku membina perniagaan hingga berjaya bukan untuk orang lain, tetapi untuk diri dan keluargaku." Si isteri tidak dapat berbuat apa-apa dengan sikap suaminya walaupun dalam hatinya ada niat untuk bersedekah.Beberapa tahun kemudian, perniagaan si suami jatuh muflis dan dia menjadi miskin. Dia terpaksa menceraikan isterinya kerana tidak mahu isterinya turut menderita sepertinya. Setahun kemudian, isteri yang masih cantik itu berkahwin pula dengan lelaki lain.Pada suatu hari, sedang si isteri dan suami barunya mengadap makanan, tiba-tiba datang seorang pengemis mengetuk pintu sambil meminta belas kasihan. Mendengar rayuan pengemis itu si suami menyuruh isterinya menghidangkan sepinggan nasi berlaukkan seperti yang mereka makan.

Setelah memberi sepinggan nasi kepada pengemis itu, si isteri menangkup muka sambil menangis. Si isteri mengadu si pengemis itu sebenarnya adalah bekas suaminya yang dulu pernah menengking seorang pengemis.Suami yang baru itu menjawab dengan tenang. 
"Demi Allah, sebenarnya akulah pengemis yang dihalau dan ditengking dulu!".


Cerita ini memberi pengajaran bahawa hidup kita seperti putaran roda dan tidak selalunya diatas. Ada masa ketikanya kita akan turun kebawah dan naik semula atau sebaliknya.

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya : "Sedekah itu dapat menutup tujuh puluh ribu kejahatan".Anas b. Malik pula meriwayatkan bahawa Nabi Muhammad s.a.w ada bersabda bermaksud :

"Barang siapa mempunyai harta, maka bersedekahlah dengan kekayaannya, barang siapa yang mempunyai ilmu, maka bersedekahlah dengan ilmunya dan barang siapa yang mempunyai tenaga, bersedekahlah dengan tenaganya".

Monday, 25 June 2012

KEMATIAN PADA MALAM PERKAHWINANNYA!




Selepas melaksanakan Solat Maghrib, dia mulakan make-up pada wajahnya, memakai pakaian pengantin putih yang cantik, mempersiapkan dirinya untuk majlis perkahwinannya sendiri, kemudian dia terdengar azan 'Isyak dan menyedari bahawa wuduknya telah terbatal. Lalu dia berkata kepada ibunya: "Mak, saya perlu ambil wuduk dulu dan solat 'Isyak "

Ibunya terkejut: "Apa kamu gila?!! Tetamu sedang menunggu, untuk melihat kamu! Bagaimana dengan make-up? ! Nanti habis dirosakkan oleh air." 
Tambah ibunya lagi: "Sebagai ibu, mak tak izinkan kamu solat sekarang! Wallahi... jika kamu ambil wuduk sekarang, mak akan tetap memarahi kamu."
Anak perempuannya menjawab: "Wallahi... saya tidak akan pergi dari sini sehingga saya melakukan solat! Ibu sepatutnya tahu bahawa tidak ada ketaatan kepada mana-mana makhluk agar menderhaka kepada Maha Pencipta.!!” 

Ibunya berkata: "Apa kata tetamu nanti jika kamu muncul dalam majlis perkahwinan sendiri tanpa make-up?! Tentu nampak hodoh atau tidak cantik di mata mereka! Mereka pasti akan mentertawakan kamu! "

Sambil tersenyum, anak perempuan itu bertanya: "Adakah ibu bimbang kerana saya tidak cantik di mata mereka? Bagaimana pula dengan Maha Pencipta saya? Saya bimbang kerana, jika saya terlepas solat saya, saya tidak lagi cantik di mata-Nya "

Dia mula berwuduk, dan semua make-up pada wajah telah hilang, tetapi dia tidak peduli.

Kemudian dia memulakan solat itu dan pada masa dia turun untuk sujud, dia tidak sedar bahawa ia akan menjadi satu sujud yang terakhir!

Ya! Beliau meninggal dunia ketika dalam sujud! Pengakhiran yang besar bagi Muslimah yang berkeras untuk mentaati Tuhannya! Ramai antara mereka yang mendengar cerita ini begitu tersentuh!!

Beliau mengutamakan Allah dan ketaatan kepadaNya sebagai yang pertama dalam keutamaan hidup beliau, jadi pengakhiran terbaik yang dianugerahkan oleh Allah pada mana-mana umat Islam yang layak memilikinya!

Dia mahu menjadi lebih dekat kepada-Nya, maka Allah mengambil nyawanya pada saat di mana umat Islam berada paling dekat kepada-Nya! SubhanAllah!

Dia tidak peduli jika dia tidak indah di mata makhluk, asalkan dia cantik pada Maha Pencipta!

Wahai saudari Muslimah, bayangkan jika anda berada di tempat itu! Apa yang anda akan lakukan? Apa yang anda akan pilih: pujian manusia atau Maha Pencipta?

Wahai sekelian insan! Adakah kita ada jaminan bahawa kita akan hidup untuk minit seterusnya? Jam? Atau bulan?!!
Tiada siapa tahu apabila saat mereka akan datang? Atau bila kita akan bertemu malaikat Maut? Jadi, adakah kita bersedia untuk saat itu?

Wahai muslimah! Apa yang anda pilih: bersantai tanpa hijab atau dirahmati Allah dengan memakai hijab?

Adakah kita bersedia untuk menemui Allah tanpa hijab?

Para Muslimin sekalian, yang mempunyai "hubungan halal" atau "hubungan bebas", adakah kita bersedia untuk menghadapi hari akhirat? Esok?! Apa yang anda pilih? keseronokan dunia sementara ini atau kesenangan di akhirat?!

Semoga Allah membimbing kita semua untuk keredhaan-Nya dan memberikan kepada semua orang yang membaca kisah ini mendapat pengakhiran yang baik, amin.

[Diceritakan oleh Syeikh ‘Abdul Mohsen al Ahmad’, ia berlaku di Abha (Ibu Negeri Asir di Arab Saudi)]

::...lAst kElAs sEm 6...:::


cikgu teah,cikgu izah,cikgu fyza dan cikgu teh
bersama mereka di sem  kelas akhir yer nie sempat lagi bergambar sedangkan lepas tu nak presention kelas "pedegogi"
















:::...jOm mAkAn dUr!aN..:::

          

terima kasih kook <ina kedah> sebab belanja kite orang makan durian...
sedap dan puas hati . . .

Saturday, 23 June 2012

::..."b!lA sAyA dAh bOsAn dAn pErsEd!AaN uNtUk eSoK"..::"...::



Di sAat hati berdebar2 menanti hari esok... saya pun suh kawan saya corak2 kan muka saya nie..
bila saya dah bosan ini lah kerja saya ..
makeup pastu ambik pic. . 
so esok jumpa c dye ngn mata bengkak dek kerana tidor lewat..
tapi x apew c dye akan kejutkan saya ape susah..



""..senyuman yang penuh debaran. . ""











fOr tOmOrROw ! wAnT,
! w!tH h!m aLwAy cHeRrFuL oUt w!tH
aLtHhOuGh wE qUaRrElEd..
bUt oUr rElAt!oNsH!p RemA!nS uNt!l tOdAy..

""pEoplE sA!d !T wAs tHe cUstOm iN lOvE""

::...! loVe U bUt oUr rElAt!Ons aRe tOo mAnY oBstAclEs..:::




::...mengucapakan Alhamdulillah selepas bersin. . .::




Manusia bersin dengan kelajuan 100 kilometer sejam

Jika anda bersin dengan kuat mungkin akan memecahkan bahagian tulang rusuk anda

Jika anda cuba untuk menghentikan bersin yang tiba-tiba keluar ia membawa kepada pembalikan darah di leher atau kepala dan mungkin boleh membawa kepada mati .

Untuk maklumat anda, semasa bersin juga semua organ-organ pernafasan, penghadaman tubuh, kencing dan termasuk jantung terhenti. 


Dengan kuasa & perlindungan daripada Allah,kita selamat selepas bersin ,Allah lindungi kita seolah-olah tiada apa yang berlaku. Jadi kita patut memuji Allah, mengucapkan terima kasih kepada Allah kerana memelihara kita dengan baik ♥

jangan baca sahaja,boleh kongsi kepada semua,supaya ramai yang sedar tentang nikmat ini ♥

Thursday, 21 June 2012

::::kerinduan buat bapa:::

Hari ini………
mata tidak dapat membendung
tumpah linangan air mata
seiring waktu telah berganti
tanpa terasa setahun  tahun telah berlalu
::bapa::………..
sejak kepergian mu
terasa begitu sepi
hati saya sangat merindukan mu
apa lagi saat berkumpul
::bapa:: …………..
di saat berkumpul bersama abang dan kakak

terasa dirimu masih lagi ada di sisi
bersama saya seperti dulu,bergurau senda bersama
makan bersama ..tapi semua itu tidak lagi dapat ku rasai 
sekarang ALLAH lebih menyayangi dirimu...
bapa…….
doa saya selalu untuk mu
Ya… Allah………
ampuni dosa dan salah ayah saya di masa hidup nya
jauhkan dari azab kubur Mu
lapangkan di alam nya
terangilah dengan Nur Mu
Ya….Allah……….
tempatkanlah bapa saya di sisi Mu
disisi Mu lah tempat sebaik-baik nya saya kembali



::ikhlas dari hati ku izah matrin::

Monday, 18 June 2012

:::....hAr! bErD!KaR!kU .. . . :::


::...cUmA gAmbAr sAjE2 n!e. . ::


hari nie . . ssya nak kongsikan tentang  hari berdikariku...
kira nak jalan jm9 tapi saya tetap membuang masa ngn mengemas rumah,on9 dan siap masak kek jangung kukus. . . . . .hahahahaha...semua dah selesai jam12 lebih baru saya bertolak dari rumah. . nasib baik time saya sampai kat tempat tunggu bas,pas terus ada dan saya tanpa membuang masa terus naik dan mengambil tempat duduk di bahagian hadapan dekat ngn pemandu bas... dah sampai pun kat simpang 4 untuk naik KTM menuju ke KL SENTRAL dah sampai ke KL SENTRAL kwn sya norita mcez saya jadi nk x jumpa dye . . so saya cakap jadi  .. . bila dan sampai kt KL SENTRAL saya pun terus menujuk ke monorel untuk membeli tiket  ke HANG TUAH   dan bila sampai HANG TUAH saya pun terus beli tiket g MASJID JAMEK . . . .oke dah sammpai perjalanan saya terlalu banyak pertukaran yoo...penat sangat,dah jumpa ngn kawan saya tu lah pertamakali dalam hidup saya jalan sorang-sorang...hahaha dalam masa yang sama rasa takut gak. . . . . :)


so nanti boleh lah saya pergi lagi untuk membeli tudung2 dan baju yang murah2 kt MASJID JAMEK


Friday, 15 June 2012

::...**5 gAmbAr aNak ErRa fAz!rA yAnG tErk!n!**...::
















::..cOmEl dAn cAnTIk sEpErt! iBUnYa. . .::










Thursday, 14 June 2012

::**AbOut sAd lOvE**::




<: **"If you live to be 100, I want to live to be 100 minus one day, so I never have to live without you."**


 "You can shed tears that she is gone,

or you can smile because she has lived.

You can close your eyes and pray that she'll come back,

or you can open your eyes and see all she's left.

Your heart can be empty because you can't see her,

or you can be full of the love you shared.

You can turn your back on tomorrow and live yesterday,

or you can be happy for tomorrow because of yesterday.

You can remember her only that she is gone,

or you can cherish her memory and let it live on.

You can cry and close your mind,

be empty and turn your back.

Or you can do what she'd want:

smile, open your eyes, love and go on."



:::K!SaH PeNYeSalaN SeOrAnG !sTer! cUrAnG:::







Seorang isteri telah berlaku curang kepada suaminya yang baik hati akibat keluarga si isteri yang tidak merestui hubungan mereka berdua.Kisah yang paling terbaru ini pula adalah berkisah tentang seorang isteri yang mempunyai suami yang baik tapi tidak menghargainya dan berlaku curang. Benar atau tidak kisah ini, hanya Allah sahaja yang tau. Apa yg lebih penting, kita ambil iktibar dan pengajaran daripada kisah ini..

Benarlah kata pepatah, terlajak perahu boleh di undur, terlajak perbuatan buruk padahnya. Kali ini dipaparkan kisah seorang ibu tunggal yang menyesal tak sudah dengan perbuatan menduakan suaminya. Lebih membuatkan dia berasa tertekan kerana dia tidak akan dapat kembali lagi ke pangkuan bekas suami yang masih disayangi kerana talak sudah tiga kali dilafazkan.


Ini kisah sedih hidup saya. Kesilapan yang terjadi adalah atas kesalahan sendiri. Saya berusia 26 tahun dan sudah bergelar ibu tunggal. Saya pernah berkahwin pada usia 19 tahun di sempadan Thai kerana keluarga tidak merestui cinta kami.Suami hanya orang biasa, tiada pekerjaan tetap. Selepas berkahwin, kami hidup merantau dan hidup bahagia tetapi apabila ayah sakit, kami terpanggil untuk pulang ke kampung malah suami yang begitu beria-ia mengajak saya pulang.Di kampung, kami menumpang rumah keluarga. Walau tidak kaya dan hidup senang tapi hati kami bahagia. Sehingga pernah terlintas di hati saya, biarlah saya pergi dulu berbanding suami yang baik hatinya.


Agungnya cinta saya padanya namun kerana kami kahwin tanpa restu keluarga, semuanya berjalan tidak lancar. Suami ditohmah malah keluarga sendiri yang menjaja kisah kami. Luluh hati saya mendengarnya, tiada sokongan, dihina kerana susah, tiada keluarga, sebatang kara, tiada harta, tidak tahu asal usul.Namun, sebagai seorang isteri yang baik, saya masih pertahankannya walau pun kadang-kala bosan untuk mempertahankannya. Keluarga kata, saya dibomohkan suami. Malah mereka beranggapan saya boleh dapat lelaki lebih kaya, lebih baik dari sekarang. 8 tahun kami kahwin, hanya suku baik suami di mata keluarga selebihnya buruk dan jahatnya dijaja.


Dua tahun lalu, saya menyambung pengajian untuk mengubah masa depan. Bersama linangan air mata, saya tinggalkan suami kerana tidak pernah berpisah dengannya. Semasa belajar, dialah yang bersusah payah mencari wang perbelanjaan saya.Saya cukup terharu dengan suami tapi bila pulang bercuti, ada saja berita yang kurang enak, suami ada perempuan, suami suka berjalan, suami tidak balik waktu Maghrib, tak beri belanja dapur, suami baik depan saya sahaja dan bermacam cerita. Tetapi saya masih tetap kuat. Saya tahu keluarga memang mahu meruntuhkan cinta kami. Mereka masih dengan kepercayaan kolot, suami bomohkan saya. Entahlah, saya pun tak faham.


Orang kampung juga suka menghasut. Pendek kata, hubungan kami tidak disenangi semua orang. Suatu malam, saya diuji Allah. Dalam perjalanan pulang bekerja, saya disapa seorang lelaki, agak berumur, pegawai kerajaan dan kami mula berkenalan. Kami menukar nombor telefon.Kali pertama jumpa, saya nampak dia matang, baik dan beriman. Kami berhubungan bila berjauhan dari suami. Kami keluar bersama-sama dan saya mula melupakan suami. Saya benar-benar bahagia dengannya.Habis pengajian, saya jadi sasau, rindu dendam kepadanya dan kami selalu bermesej. Dia begitu mengambil berat soal tentang saya hingga saya melupakan suami malah terfikir untuk berpisah dengannya.


Suatu hari kami membuat temu janji. Pada suami, saya katakan ada hal kolej tetapi kami tidur di hotel. Hinggalah kami terlanjur. Suami tiba-tiba menelefon dan menguji saya sambil berkata, akan jatuh talak satu jika saya curang kepadanya.Sekali lagi dengan linangan air mata, saya mengakui hal ini dan saya meminta maaf dari suami. Kami rujuk kembali namun kekasih masih terus menggoda hingga tidak mampu menahannya. Ketika itu, saya benci akan suami dan mahu berpisah dengannya.


Kekasih berjanji bermacam-macam. Hilang kasih agung pada suami. Saya ceritakan pada keluarga dan mereka menyokong saya memilih kekasih baru dan melupakan suami. Suatu hari, suami tinggal kan saya, saat itu saya mula insaf tetapi saya masih merujuk masalah pada kekasih.Keluarga pula masih buruk-burukkan suami, saat itu saya jadi benci, sakit hati dan terus hubunginya meminta cerai. Saya paksa dia lafazkan cerai. Tercabar, suami lepaskan talak dua dan bila mendengar kata-katanya, saya terus meraung.Saya jalani perasaan ini dengan penyesalan. Saya mahu rujuk ke mahkamah tetapi perkahwinan kami tidak didaftarkan di Malaysia. Kami sudah merujuk mana-mana pihak dan semuanya mengatakan talak kami sudah tiga dan tidak boleh rujuk lagi.


Hati masih sayang dan kami sama-sama gila talak. Saya sepi hidup tanpanya dan kekasih saya masih beri harapan. Bagi menghilangkan rasa hati, saya teruskan hubungan dengan kekasih. Namun bahagia tidak ke mana, bila minta bantuan kewangan darinya, dia mengelak dengan berbagai alasan. Bila bersama keluarga, kekasih bagaikan malaikat tetapi bila kami bersama, dia bagaikan syaitan.Kini baru saya sedar, dia bukan lelaki yang baik. Orang yang saya jangka akan dapat bahagiakan rupanya hanya mahukan tubuh saja. Kini dia sudah lama menghilang. Rumah tangga saya diruntuhkan dan kini dia berdiam diri.


Ketika ini saya menjalani kehidupan dengan seribu penyesalan, tidak terampun dosa pada suami dan sering merinduinya tetapi kami tidak boleh rujuk lagi. Kini saya benar-benar menyesal

::d!lArAng mEn!rU!!!!::


hahahahha . . . tiba-tiba terlihat pic nie lak kat facebook saya,sangat2 lawak kot....
sapa lah yang buat idea mcm nie sangat kreatif tapi lawak. .. . hahahaha..
tu lah selalu sangat guna teknik yang sama kekadang jeling-jeling kawan sebelah,main pasing-masing jawapan lah . . . .nah!!! ambik nie  cara yang buat korg jadi kalut hahahaha.....





Haahhahah... nie oke lagi ..



Berbanding ngn yang nie,dah mcm makhluk asing dah saya tgok hahahaha...
nie tito time exam pn x bole nie . . . .hahahahaha


:::aDa bA!knYa gAk bUaT mCm n!e.....::

















my lOVe. . .




::mama i miss so mush::

baru saja lepas call my mama...bila dengar suaranya terasa sgt2 sedih. .  .hendak di hati xnak mengalirkan air mata namun air mata nie tetap degil nak gak keluar... time  mama sedang bercakap saya just kata "erm" tu sahaja yang mampu ku kata kan . . . saya terharu sangat2 ngn pengorbanan yang my mama berikan kt dan dalam masa yang sama saya sangat merindui my mama... xapa2 ada sebulan sahaja lagi...kasihan  mama dulu tima arwah bapa ada ringan kit bebanan yang mama tanggung.. tapi sekang .....alamak air mata nie mengalir lagi.....<mungkin ada hikmah di sebalik semua ini>  :( ingat lagi dulu time saya lepas SPM mama ambil saya di Airport masa tu saya bercuti kt umah kakak saya di klang... bila mama nampak saya mama terus peluk saya pastu saya tgok mama mengalirkan air mata.."tu maknanya mama sangat merinduiku yang sangat2 anaknya yang banyak cakap n bising nie" :) hehehe . .<ketawa dalam tangisan> mama saya sangat merindui diri mu tapi saya x boleh nangis time saya call mama saya xnk mama turut sedih . . . ..



Wednesday, 13 June 2012

::aDa sEorAng sAhAbAt bErtANyA::

lelaki tertanya2 tentang:
“KENAPA PEREMPUAN CEPAT MERAJUK??”
“KENAPA PEREMPUAN SELALU CEMBURU??”
“KENAPA PEREMPUAN SENTIASA RISAU AKAN SESUATU??”

Dan jawapan dari hati seorang insan bernama perempuan…

Kami MERAJUK pasti ada sesuatu yang menyentuh hati…kami CEMBURU bukan tidak bersebab…RISAU kami juga bersebab yang menyentuh nurani kami…fitrahnya ciptaan seorang perempuan…Allah ciptakan kami punyai hati yang terlalu halus…punyai 9 nafsu dan 1 akal…bukan kami tidak bisa berfikir dan kadang-kadang kami berfikir lebih rasional dari kaum adam…Cuma fitrah kejadian ini tidak dapat lari dari hati kami…mudah tersentuh…sekuat mana perempuan itu pada luarannya..namun dia tetap perempuan…sekalipun dia bisa menggoncang dunia…namun dia tetap perempuan…sekalipun dia bias menakluk dunia…namun dia tetap perempuan…sekalipun dialah yag memegang takhta pemerintahan…namun dia tetap perempuan…punyai kehalusan hati..emosi di sisi diri…namun rasional kami jua dari emosi…

Dicipta kami dari tulang rusuk kiri seorang insan bernama lelaki bukan untuk di sakiti…bukan untuk di lukai…namun hikmahnya ciptaan kami…dari situ la kami ingin dilindungi…dari sisi kirimu jua kami ingin dikasihi…dari sebelah kiri jua kami dicipta menjadi kekuatan buatmu kaum adam…kami jua sayap kiri buatmu pejuang-pejuang agama Allah…menjadi nadi mujahidah untukmu ISLAM…

::cEr!tA pEmAdAn dAn pEnSel::

                                              
                                                            :::gambar hiasan sahaja::


Pensel:> saya minta maaf

Pemadam:>  untuk apa?awak tak buat salah pun dengan saya

Pensel:> saya minta maaf disebabkan saya awak cedera.Setiap saya buat silap awak pasti berada di situ untuk membetulkan kesilapan saya.Tapi setiap kali awak memadam kesilapan saya,awak kehilangan sebahagian dari diri awak menjadi semakin kecil.

Pemadam:> itu betul,tapi saya langsung tidak kisah tentangnya kerana saya dibuat untuk membetulkan kesilapan yang awak buat.Walaupun suatu hari nanti saya tahu bahawa saya pasti akan hilang,saya berbangga dengan kerja saya ini.Jadi jangan risau.saya benci melihat awak bersedih. J

Oke pengajaran yang ada dalam cerita ini  ingatlah ibu bapa kita juga boleh diibaratkan sebagai pemadam di atas dan kita pula sebagai pensel.Mereka sentiasa di sisi kita,membetulkan segalah kesilapan yang kita.Kedanga-kadang mereka terluka akan menjadi kecil<tua> dan akhirnya hilang <meninggal dunia> jagalah ibubapa anda dan balas jasa mereka dengan kebaikan.
















                 










Monday, 11 June 2012

:::perkahwinan housemate ku sem 1::

     :: tahniah kak shai!!! akhirnya hubugan kak shai ngn abg wan sampai kejinjang pelamin jua akhirnya . . . . . .::


                                                   

                                                                  :::>>time tunang<<::

 




::bergambar bersama keluarga perempuan::



        
 

                            :::wAh... sweet sangat taw .. . . ::;


                                  

:::nah!! air sirap saya <shai> dah xnak minum.... heheheh..just kidding..:::


                                       


                                      :::oke sekang majlis pemotongan kek .. . . .






::: . .maaf kak shai sebab x dapat datang ke wedding kak shai hari tu . .. 
            time tu jijah ada kelas PEDEGOGI maaf sangat2... 
          jijah doakan kebahagian kak shai hingga ke akhir ayat .. ::













Sunday, 10 June 2012

Berkat di sebalik membaca Bismillah.


"Ada seorang perempuan tua yang taat beragama, tetapi suaminya seorang yang fasik dan tidak mahu mengerjakan kewajipan agama dan tidak mahu berbuat kebaikan. Perempuan itu sentiasa membaca Bismillah setiap kali hendak bercakap dan setiap kali dia hendak memulakan sesuatu sentiasa didahului dengan Bismillah. Suaminya tidak suka dengan sikap isterinya dan sentiasa memperolok-olokkan isterinya. Suaminya berkata sambil mengejek, "Asyik Bismillah, Bismillah. Sekejap-sekejap Bismillah."
Isterinya tidak berkata apa-apa sebaliknya dia berdoa kepada Allah S.W.T. supaya memberikan hidayah kepada suaminya. Suatu hari suaminya berkata : "Suatu hari nanti akan aku buat kamu kecewa dengan bacaan-bacaanmu itu." Untuk membuat sesuatu yang memeranjatkan isterinya, dia memberikan wang yang banyak kepada isterinya dengan berkata, "Simpan duit ini." Isterinya mengambil duit itu dan menyimpan di tempat yang selamat, di samping itu suaminya telah melihat tempat yang disimpan oleh isterinya. Kemudian dengan senyap-senyap suaminya itu mengambil duit tersebut dan mencampakkan beg duit ke dalam perigi di belakang rumahnya.
Setelah beberapa hari kemudian suaminya itu memanggil isterinya dan berkata, "Berikan padaku wang yang aku berikan kepada engkau dahulu untuk disimpan." Kemudian isterinya pergi ke tempat dia menyimpan duit itu dan diikuti oleh suaminya dengan berhati-hati dia menghampiri tempat dia menyimpan duit itu dia membuka dengan membaca, "Bismillahirrahmanirrahiim." Ketika itu Allah S.W.T. menghantar malaikat Jibrail A.S. untuk mengembalikan beg duit dan menyerahkan duit itu kepada suaminya kembali.Alangkah terperanjat suaminya, dia berasa bersalah dan mengaku segala perbuatannya kepada isterinya, ketika itu juga dia bertaubat dan mula mengerjakan perintah Allah, dan dia juga membaca Bismillah apabila dia hendak memulakan sesuatu kerja."


kisah bau KASTURI dan ZINA



Ada seorang pemuda yang menjual kain dari rumah ke
 rumah. Ia mempunyai susuk tubuh yang tegap dan rupa yang tampan.Suatu hari ia lewat di jalan-jalan dan seorang wanita telah memanggilnya dan memintanya untuk masuk ke dalam rumah, apabila pemuda itu masuk ke dalam rumah maka wanita itu terus mengunci pintu. Terkejut dengan perbuatan wanita tersebut, pemuda itu mengingatkanya dengan Allah dan azab yang pedih..

Tapi sia-sia.. Amarah wanita itu semakin bertambah. Wanita itu menyatakan betapa ia ingin melepaskan perasaan rindu dendamnya yang terpendam sejak sekian lama terhadap lelaki tersebut.Wanita itu berkata pada pemuda penjual kain: “Jika anda tidak melakukan apa yang aku perintahkan pada kamu nescaya aku akan menjerit minta tolong. Aku akan beritahu kepada semua orang bahawa kamu menceroboh masuk dan memaksa ku melakukan perkara sumbang. Sudah tentu orang akan mempercayai kata-kataku ini.”Melihat sikap wanita itu yang nekad. Pemuda itu menyuruhnya pergi bersiap-siap dan ia minta izin untuk masuk ke bilik air dengan alasan kononya ia juga ingin mempersiapkan diri. Apabila masuk ke bilik air, tubuh pemuda itu dengan sendiri rasa gementar daripada rasa takut dan jatuh dalam lumpur dosa dan tiba-tiba timbul dalam fikirannya satu jalan keluar.Pemuda itu pun buang air besar dan ia lumurkan seluruh badan dengan najisnya sendiri. Sambil menangis ia berkata: “Daripada aku terjerumus dalam najis dosa dan kemurkaan Allah maka lebih baik aku lumurkan diriku dengan najis dunia yang busuk ini.”Apabila pemuda itu keluar dari bilik mandi, ia dapati wanita itu sudah menunggunya. Ia melihat sendiri betapa terperanjatnya wanita itu dan wanita itu merasa sangat merasa jijik dengan keadaannya. Lalu wanita itu menjerit marah dan menyuruh pemuda itu keluar dari rumahnya dengan segera.

Lepaslah si pemuda dari dugaan yang amat berat. Dalam perjalanan pulang ia terdengar azan berkumandang.Ia terus balik ke rumah membersihkan diri. Dan dengan perasaan malu dengan bauan yang tak enak pada tubuhnya ia terus melangkahkan kakinya ke masjid.Setelah selesai solat, pemuda itu menjadi panik apabila semua mata para jemaah tertumpu ke arahnya. Dalam keadaan tersipu-sipu ia mohon maaf. Apabila ia ingin beredar, jemaah masjid mengerumuninya dan bertanya kepadanya dari mana ia mendapat bauan yang sangat wangi itu. Semua ahli jemaah dapat mencium bauan kasturi yang semerbak harumannya..Dikatakan bahawa bauan itu kekal dalam diri pemuda itu sampai akhir ajalnya. Ia di kenali dengan panggilan Abu Bakar “Al Miski” bermaksud Pemuda Kasturi..

Ingatlah, apabila seseorang melakukan zina ia terjerumus dalam najis dosa yang amat jijik di sisi Allah. Tapi sebelum itu, apabila hatimu tergerak untuk melakukan zina, ia sudah terlebih dahulu terpalit noda walaupun kamu tidak melakukannya. Itulah zina hati namanya.

C DYA YANG BERGAYA

                                         

nama saya farisy saya terlalu gemuk dan tomey hihihihi

Tuesday, 5 June 2012

::15pErkArA yG k!ta pErlU tENtAng sEnyUm . . ::



1. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Janganlah kamu meremehkan kebaikan apa pun, walaupun sekadar bertemu saudaramu dengan wajah yang manis (wajah ceria dan senyuman).” – Hadis Riwayat Muslim.

2. Senyum merupakan satu senaman berbentuk jogging dalaman yang dapat merangsang seluruh tubuh melalui sistem saraf otak dan juga hormon-hormon. 

3. Apabila kita tersenyum, badan turut ‘tersenyum’ dan memperlahankan aliran darah yang melalui sinus ke otak. Ini sangat bermanfaat dalam mengelakkan tekanan darah yang tinggi ke otak.

4. Apabila kita tersenyum, kita hanya menggunakan 17 otot muka berbanding 43 ketika mengerutkan dahi.

5. Senyuman bukan hanya sekadar reaksi terhadap sesuatu, malah ia juga terlibat dalam penghasilan endorphin yang mengurangkan kesakitan fizikal dan emosi menjadikan seseorang itu merasa lebih selesa dengan diri sendiri.

6. Ketawa (berperasaan gembira) sebanyak 100 kali dalam tempoh 24 jam mempunyai manfaat kardiovaskular sama seperti bersenam selama 10 minit. Hal ini demikian kerana apabila kita ketawa, tekanan darah dan kadar degupan jantung meningkat. Seterusnya, kedua-dua kadar ini akan turun lebih rendah daripada paras sebelum ketawa.

7. “Tawa Rasulullah SAW hanyalah senyuman.” – Riwayat Tirmidzi.

8. Kajian yang dibuat oleh sekumpulan saintis dari Universiti Pusat Perubatan California menjelaskan terdapat dua jenis ‘stress’ iaitu stress yang baik dan stress yang tidak baik. Senyum dikategorikan sebagai stress yang baik. Stress yang tidak baik akan memberi tekanan kepada sistem ketahanan badan. 9. Apabila kita senyum, sel pembunuh tumor dan virus semulajadi dalam badan akan bertambah selaras dengan pertambahan Gamma-interferon (protein melawan penyakit), sel T (yang penting untuk sistem pertahanan badan) dan sel B (yang menghasilkan antibodi untuk melawan penyakit).

10. Senyuman juga mampu merendahkan tekanan darah, menambah kemasukan oksigen dalam darah dan ini secara tidak langsung merangsang proses penyembuhan.

11. Senyuman yang diakhiri dengan ketawa mengaktifkan bahan kimia badan dan secara tidak langsung merendahkan risiko penyakit jantung, tekanan darah tinggi, strok, arthritis dan ulser.

12. Senyuman dan ketawa adalah senaman yang baik kerana ia membabitkan diafragma, abdomen, sistem pernafasan, muka, kaki dan otot belakang badan. Ia ibarat urutan terhadap organ-organ dalam abdomen dan menguatkan otot abdomen, merangsang kedua-dua belah otak dan meningkatkan daya tumpuan belajar. Ia juga melegakan ketegangan otot dan tekanan psikologi, membuatkan otak lebih peka serta bersedia menerima maklumat baru.

13. Ketawa juga dikatakan mampu memperbaiki fungsi usus, sekali gus meningkatkan pencernaan dan penyerapan nutrient dalam badan.

14. Senyum mampu menjadi penawar kepada penyakit rohani yang kronik. Ia juga mampu menyejukkan hati yang sedang marah dan memulakan sebuah ukhwah.

15. Dalam ajaran Islam, senyum mempunyai kedudukan yang setaraf dengan bersedekah. Sabda Rasulullah SAW: “Senyum kalian bagi saudaranya adalah sedekah, beramar makruf dan nahi mungkar yang kalian lakukan untuk saudaranya juga sedekah, dan kalian menunjukkan jalan bagi seseorang yang tersesat juga sedekah.” (HR Tirmizi dan Abu Dzar).

::7 jEn!S WajAh mAyAt d! dAlAm kUbUr . .::


                      



( 1) Mayat yang mukanya berpaling dari arah kiblat.

ItUlaH pEtAnDa bAhAwa sEmaSa h!dUpNya tElah melakukan syirik kepada Allah. Dosa yang paling besar dalam Islam. Kekal dalam neraka selama-lamanya.


( 2) Mayat yang mukanya berbentuk babi.

Itulah petanda semasa hidupnya tidak melakukan solat lima waktu serta lalai dalam solatnya.
sesungguhnya solat dapat mencegah diri dari melakukan perbuatan keji dan mungkar.


( 3 ) Mayat yang kepala menjadi batu yang hitam legam.

Itulah mayat yang hidupnya derhaka kepada kedua ibu bapa.


( 4 ) Mayat yang perutnya buncit dan meletup.

Itulah mayat semasa hidupnya suka makan harta yang haram.


( 5 )Mayat yang kukunya mencengkam dan melilit seluruh tubuhnya.

Itulah mayat yang semasa hidupnya suka berkelahi mengata dan mengumpat orang.


( 6 )Mayat yang keluar mata air dari kuburnya dan air itu baunya lebih busuk dari bangkai.

Itulah mayat orang yang suka makan riba.


( 7 )Mayat yang wajahnya tersenyum,

itulah mayat yang semasa hidupnya berilmu dan beramal soleh